På äventyr Del 1

Den 9 Januari 2008 gick jag och mamma upp 4.30 pa morgonen for att ge oss ut pa det, vid den tiden an ganska okanda, aventyret som skulle ta oss fran São Luis till Fortaleza pa 12 dagar. Vi visste inte speciellt mycket alls, bara ungefar hur vi skulle aka, inga hotell reserverade, inte ens bussbiljetten klockan 6 samma morgon var kopt. Maste ju saga att jag var ganska nervos, till och med lite radd emellanat (p.g.a. vissa mindre trevliga erfarenheter av det har landet). Innan solen gatt upp tog vi oss till busstationen, kopte biljetter och satte oss pa bussen som skulle ta oss till forsta stoppet, Barreirinhas.

Hade varit dar forut, men bara i sjalva staden utan att ha gjort utflykterna som staden blivit kand for. Direkt framme blev vi haffade av en resebyra och placerade pa en Pousada(lite enklare an hotell) precis vid floden. Gick och at lunch i hamnen innan vi blev upplockade och akte till; Parque Nacional dos Lençóis Maranhenses, den (halva aret) vattenfyllda oknen med flera tusen sma laguner. image210
Vi var tyvarr mitt i fel period, oknen vattenfylls inte foren efter regnperioden som precis borjat. Var i vilket fall som helst en haftig kansla att vandra i en oken, omringad av vit sand, dock var det ratt mycket manniskor. Efter cirka 1 timmes vandring kom vi fram till en liten lagun (pöl) dar vi fick bada lite innan det blev vandring hemat igen. Fel period, men valdigt vackert anda. Sjalv ska jag ju dit igen i Juli, finns forhoppningsvis lite mer vatten da.
Pa kvallen at vi pa en restaurang som hade en liten brygga pa floden dar man kunde sitta. Kommer aldrig glomma den kvallen, var nog bland det mysigase jag vart med om. Atmosfaren, maten bland den basta vi kom att ata pa hela resan, vid floden med liveband och massa sma lampor i morkret. Efter det gick vi tillbaks till Pousadan och sov, hade trots allt varit en lang dag som borjat halv 5 pa morgonen.