Jag älskar Sverige

Äntligen fredag igen, även då skolveckorna är korta (4 dagar), 3 dagar den här veckan så är det lika najs med fredag varje fredag. ;) Imorgon har jag vart här hos min nya familj i 2 veckor, 2 till viss del händelserika veckor med mycket blandade känslor. Känslor som inte existerade på samma sätt när jag bodde i den andra familjen, men förmodligen har det inte med familjebytet att göra - för i det stora hela har jag det bättre nu. Ändå har jag haft hemlängtan för första gången och på riktigt övervägt att åka hem, förut ville jag bara bort från där jag var, men inte bort från Brasilien. Tror iof att rånet kan ha mycket med saken att göra, att det har gått längre tid och att jag börjar få högre krav på tillvaron - speciellt med tanke på att jag bor så centralt med tillgång till så mycket som jag gör. Har tagit promenader med Bella runt lagunen och till stranden i solnedgången, promenerat fram och tillbaka till Via Mundo (så extremt skönt att inte behöva ta bussen på över en timme tillbaka), blivit beroende av klubbor, följt med Bruna (äldsta systern) till gymmet (fy fan vad tråkigt det är att träna på maskiner), försökt börja på ett annat gym med bl.a. pool (men det var seriöst helt krångligt och osmart så vi bangade), spelat volleyboll och ätit krabba på stranden, legat vid poolen, fått paket från Sverige, vart i gamla stan och kollat på brasilianskt hantverk samt ätit middag, gått på restaurang otaliga gånger, varit på min första brasilianska barbeque etc etc. Mitt liv fick med andra ord en radikal förändring i och med familjebytet, på många oväntade och väntade sätt.

Har även börjat åka "skolbuss" till skolan, så extremt skönt att bli upplockad och körd hela vägen fram, men fortsatt att åka vanlig buss hem från skolan - vilket faktiskt är ganska mysigt, och väldigt varmt emellanåt. Jag har köpt min ANDRA mobil, även fast den var billig den med, känns det inte billigt i och med att jag nu betalat för två, suck på att bli rånad. Men snart kommer även min Kamera <3 tillbaka, tillsammans med massa andra efterlängtade saker från mitt kära hemland Sverige!

Som det känns exakt precis just NU, kommer allt bli superbra (frågan är hur pass trygg jag någonsin kommer kunna känna mig igen), ska försöka hålla i den här känslan, sluta gå ner mig. Som vi (jag och Bella 2 ;) sa igår - Nu är vi hur som helst i det här jävla landet, och vi tänker inte åka hem så det är bara att gilla läget! Det blir såklart svårt när man läser de medskickade svenska veckotidningarna och det ända man vill göra är att sätta på sig ett par stövlar, burra ner sig i en höstkappa och vandra omkring på gatorna i ett regnigt Stockholm. Det är lätt att vilja ha det man inte har för tillfället. Antar att ingen i Stockholm vill det just nu? Men nej, jag ska passa på att njuta av värmen det här året, att aldrig behöva ha på sig mer än ett linne och SOLEN. Om ett år blir det höstkappa och kyla igen, vilket jag nog faktiskt - tro det eller ej - kommer att uppskatta. Man kan inte ha allting på en gång, även fast man skulle kunna önska sig det.

Portugisiskan går framåt, även fast det verkligen känns som om att det står still för tillfället. Ett av världens svåraste språk (okej, kinesiska är nog svårare), kul att man fick reda på det innan man åkte hit. Trots allt tror jag nog ändå att jag har större kunskaper i portugisika redan, än jag någonsin hade i italienska eller franska (som båda är extremt mycket lättare i jämförelse). Det (kanske) tar tid, men en sak är säker i alla fall, jag kommer inte lämna det här landet utan att prata flytande portugisiska - inte utan att ha besökt Rio de Janeiro heller för den delen!

På söndag morgon bär det av på min första resa inom landet, äntligen bär det iväg från São Luis. Ska följa med familjen på en liten "road trip" till två andra städer, var av den ena ligger i en annan stat som tydligen ska vara extremt varm (jag som tycker det är extremt varmt som det är). Får se om jag hinner skriva igen innan det, kommer tråkigt nog inte bli några bilder fören min kamera anländer nästa vecka, minnena får bestå i skrift och i mitt huvud.

Beijos, saknar en del av er <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0