Jag älskar São Luis

Precis kommit hem, tisdag kväll strax efter tio, borde väl egentligen gå och lägga mig men har ingen lust. Antar väl att Bruna kommer hem snart igen och tar patent på Internet sladden, lika bra att låna den lite först. Sen ska hon väl prata med sin pojkvän på Skype medan jag försöker sova till skenet av taklampan, brukar gå ganska bra. Igår kväll kom vi hem från "resan" som till största delen bestod av att svettas i en bil mitt på ekvatorn utan luftkonditionering. Ända fläktandet man får kommer från de nervevade fönsterna, vilket i och med att man kommer längre och längre från kusten, mer och mer får samma effekt som när man öppnar varmluftsugnen hemma i Sverige. Det är ju väldigt intressant att man väljer att göra en sådan sak, jag hade dock inte en tanke på att inte göra det utan luftkonditionering - men jag insåg det hela lite för sent. Hur som helst överlevde jag, ångrar väl inte att jag följde med - trots allt alltid intressant att se något annat. Vi gjorde två längre stopp, varav det ena ikluderade övernattning. Teresina - Brasiliens varmaste stad och Coelho Neto - där min familj bott i 5 år. Jag var hur som helst överlycklig nä vi äntligen återvände till São Luis, ska man vistas på ekvatorn på det här sättet måste man göra det i en kust stad. När vi legat på det luftkonditionerade hotelrummet en stund för att sedan gå ut och ta ett dopp i poolen var det som att kliva in i en bastu, jag hade seriöst inte kännt någon skillnad. Till och med på kvällen när solen inte värmde längre var det omöjligt att vistas utomhus, det var seriöst 39 grader celcius klockan 10 på kvällen, jag har nog aldrig varit på en sådan varm plats i hela mitt liv. Det var en upplevelse, men jag återvänder inte. Vägarna här i Brasilien är också något att uppleva - gropiga så man får sakta ner med jämna mellanrum och/eller köra slalom. Att köra om var även det ett intressant moment, vet inte hur många gånger jag trodde att vi skulle krocka med en långtradare. För att inte prata om de icke asfalterade vägarna, och varning för löst springande kor istället för älgar, vid ett tillfälle hade vi faktiskt kunnat krocka med tre kor som plötsligt hoppade upp från vägkanten. Vet inte hur många liter vatten jag drack utan att kissa en endaste droppe - man gör av med tillräckligt mycket vätska ändå. Men det var kul att för en gångs skull enbart umgås med familjen 2 dagar i sträck, vi kom bra överens, hade vilda diskussioner angående portugisiska, lyssnade på musik och bara försökte överleva i värmen. Trots omständigheterna var ingen grinig - inte ens jag. Jag uppskattar hur som helst nu klimatet här i São Luis något oerhört, inte för varmt, inte för kallt - ingen variation (det blir alltså inte kallare på "vintern" utan att det är extremt varmt) - det är som det ska va helt enkelt. Ska man bo i Norra Brasilien ska man bo i en kust stad. Skriver mer imorgon om helgens andra äventyr. Idag var iaf som vanligt, skola med massa portugisiska plugg och promenad runt lagunen med Bella. Ska köpa en stor engelsk - brasiliansk portugisisk ordbok. Peace


Kommentarer
Postat av: M

Varmluftsugn och vilda kor.......bastu.... harligt att du älskar Sverige OCH San Loui allt är väldigt relativt......
ser fram emot fortsättnigen

2007-09-20 @ 20:25:56
Postat av: Anonym

Varmluftsugn och vilda kor.......bastu.... harligt att du älskar Sverige OCH San Loui allt är väldigt relativt......
ser fram emot fortsättnigen

2007-09-20 @ 20:26:52
Postat av: Filip

mwhahaahahaha vänta du bara tills regnperioden!!!!!
=P
Skönt att du trivs så bra !!!!

2007-09-21 @ 16:26:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0