Födelsedag och flytt


Ska alldeles strax börja packa, ikväll har min klass anordnat en födelsedagsfest för mig och imorgon bitti klockan 8 flyttar jag till min andra familj. Min födelsedag var väl inte direkt som den brukar vara, vilket inte var så konstigt. Ställde klockan på 01.08 (06.08 lokal tid i Sverige) och låg ensam vaken, i ett mörkt rum i min hängmatta, mitt i natten, i ett främmande land, minuten då jag existerat i exakt 17 år passerade. Vid vanliga fall brukar mamma komma in med tårta och presenter och frukost på sängen. Det blir ett ögonblick att minnas i alla fall. Familjen sa grattis utan någon vidare inlevelse och jag fick en present, två herrparfymer från Natura (känt märke här), om det inte är helt fel på mitt luktsinne. Intressant, dem visste att jag velat ha schampo och balsam från det märket, dom kunde väl åtminstone ha gett mig en gott luktande bodylotion eller något. Allt är som vanligt intressant i den här familjen, jag är inte förvånad. I skolan var dem i alla fall lite mer inlevelserika, gav mig kramar och pussar och sjöng. Fick även en liten låda med en chokladbit från skolan, haha gulligt. Efter skolan var det portugisiska lektion på Via Mundo, fick ta bussen både dit och hem. På min födelsedag, inte riktigt okej tycker jag, men det var åtminstone sista gången. Åt tårta och försökte lära oss hur man sjunger på portugisiska. (Från vänster; 1. Jag och min tårta 2. Jag skär upp min tårta 3. Bella kladdar med min fina tårta 4. Portugisiskaläraren Karina 5. Jag och den fina skolbänken 6. Bella fick den första biten (tradition här att man ska ge den första biten till den man tycker mest om) 7. Amerikanen Carly och tysken Celina på topp)



Väl hemma igen öppnade dom SÅKLART inte dörren, tog den största stenen jag kunde hitta (kasta) och slängde den mot gallret på balkongen vid datarummet, det dånade som fan och Ju tittade förvånat fram när jag stod där nere på gatan och gestikulerade vilt att hon skulle öppna dörren. Jag frågade irriterat varför ingen hade öppnat dörren och hon sa att dem inte hade hört, jag hör alltid dörrklockan - även från andra sidan huset. Fick tårta igen och drack läsk på den möblerade ´balkongen´. Tog massa kort, yngsta systrarna var ledsna och frågade varför jag skulle flytta, somnade till sist i min hängmatta med kläderna på (det var inte planerat). (Från vänster; 1. Dem hade dukat upp ett litet bord med tårta och läsk 2. Någon som är med och lagar mat då och då, även hon som fick i uppgift att stalka mig till via mundo - lära mig att ta bussen 3. Jag och familjen 4. Solange, värdmamma 5. Månen lyser upp brasilianska ghettot 6. Min anda tårta (för dagen), den var faktiskt god 7. Jag skär upp tårtan 8. Den berömda tejpen, fita på portugisiska 9. Den berömda taklampan, som ovanligvis nog fungerade på min födelsedag 10. Renata och Fabyanna i min hängmatta 11. Julyanna och jag)





Igår var även en ytterst intressant dag, skola som vanligt och sedan ensam hemma med José Luis. Satt vid datorn och spelade fotboll på balkongen. Mitt i alltihopa står en bil och tutar utanför på gatan, fattar inte så mycket men hoppar in i bilen tillsammans med José Luis där det redan sitter 4 vuxna karlar (pappan, pappans bror, en pappa till en komps och en okänd). Jag hade verkligen ingen aning om var vi skulle, men José Luis ville att jag skulle följa med så varför inte tänkte jag, livet är fullt av överraskningar. Det var pappans bror som körde, han som kör helt jävla galet, en dag kommer han vara med i en bilolycka - då kommer jag inte att sitta i samma bil. Det bar i alla fall av ut i ännu mer ghetto än vad vi bor i, jag var glad att jag följde med för det var intressant att se. Tillslut svängde vi in på något som typ inte ens var en väg (inget av det vi hade åkt på hade å andra sidan varit vägar) och efter att ha åkt över typ en åker (det var upphugget där vi åkte) kom vi fram till ett litet öde hus som låg mitt i skogen. Eu não saio (jag går inte ut). Fattade inte riktigt var det var dem gjorde där, men jag och José Luis plockade i alla fall och åt "cashew-nöts frukten", något bär liknande som såg giftigt ut och en till frukt som blir som en stjärna när man skär upp den. Fick även reda på att min värd pappa har 20 syskon, vilket innebär att hans mamma fick 21 barn och har nu över 60 barn-barn. Jag var seriöst i chock, TJUGOEN BARN och bara 62 år. Jag har aldrig någonsin hört om någon som fått så många barn, och i Sverige tycker vi att 3 är mycket? Jag kan inte släppa det, haha.



Nu ska jag alldeles strax börja packa, måste vara färdigpackad innan festen ikväll eftersom jag blir upplockad klockan 8 imorgon bitti (vill inte veta hur många timmar jag kommer att ha sovit då). Snart kommer tjejerna hem från skolan, jag hade ingen skola idag eftersom det bara var prov (4 dagars skolveckor) och då ska vi i alla fall äta lunch tillsammans. Sen får vi se hur min sista eftermiddag här blir, om den blir som vanligt eller inte. Beijos


Kommentarer
Postat av: T

GRAAAAAAAAAATTIIIIIIS!!! gumman :D

2007-09-06 @ 00:04:27
Postat av: Evve

Grattis i efterskott & hoppas att det går bättre hos den "nya" familjen :)
Haaare bra :) Pusshej

2007-09-06 @ 09:08:26
URL: http://Sueeca.blogg.se
Postat av: Anonym

shit hetare än nånsin ;)

2007-09-13 @ 21:33:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0