28 augusti

När jag gick upp imorse klockan 6 var huset fortfarande helt tyst, och mörkt. Dem som brukar vara uppe och springa redan omkring halv eller kvart i och alltid när jag går igenom köket mot min morgondusch är mamman uppe och gör frukost. Förstod ingenting, gick och la mig igen tills dom knackade på min dörr, haha. Typiskt mig att passa på att sova i 5 minuter. Hade egentligen bestämt med Fabyanna kvällen innan att ta kort med hela familjen på morgonen, men det blev aldrig av. Åt istället couscous med massa smör, en banan och drack kaffe till frukost.


Har brutit mig låss från Ju's tråkiga gäng (förutom Igor då) och fortsatte att umgås med andra idag också. Speciellt Tiago, som redan första dagen skrev en lapp till mig om att vi skulle bli kompisar, haha. J Fortsatte att lära "Pinto" svenska, han är väldigt intresserad och fortsatte att lära mig själv portugisiska. Kan riktigt mycket verb nu. Lyckades även skriva lapparna till Tiago på portugisiska, kom på alldeles nyss att jag har börjat prata ganska mycket, utan att jag själv märkt det riktigt. Frågar, säger och förklarar. Det här kommer nog att gå fortare än vad jag förutspått. Det kanske var en av anledningarna till att jag skulle bo här i en månad, för helt meningslöst har det faktiskt inte varit även fast jag inte vill fortsätta bo här.


Fick ett sms av Karina sista lektionen, hon var desperat på mitt pass och behövde prata med min värd mamma om att jag skulle byta familj, eftersom att det var helt klart nu. Åkte hem, hade fått numret så att jag kan spåra brevet och min värd mamma ringde upp Via Mundo och fick nyheterna, blev varken arga eller ledsna och ingen har kommenterat det ännu. Förutom att mamman går omkring och säger "Bellissima", "Bellinha", "Bella, Bella" och Ju var gullig för första gången på länge och gav mig lite sällskap när jag åt. Först trodde jag att det var ett skämt att dem berättade för dem idag tisdag, och jag inte flyttar fören på lördag, men jag hoppas att min familj liksom jag försöker göra något bra ut av den tiden som är kvar.


Åkte i alla fall till postkontoret med Solange för att hämta dokumenten som kommit till Brasilien den 23: e, Brasilien var det ja, Rio de Janeiro, men inte ännu till São Luis. Pengarna rullar, men Karina ska försöka se med polisen om de kan stämpla mitt pass om dem får kopiorna i väntan på originalen. Haha, jag blir galen på det här. Åkte hem igen och hade fått mail av Karina där hon beskrev min familj ytterligare lite, och där det stod att de bestämt sig för att flytta mig på lördag morgon. Egentligen hade jag väl börjat hyperventilera, men orkade inte bry mig, jag har haft tålamod i över en månad nu, bröt ihop lite igår, så tålamodet börjar komma tillbaka. På sätt och vis är det väl lika bra, det ända jag inte ser fram emot är imorgon, min födelsedag. Vill verkligen inte åka tillbaka med bussen som tar över en timme en ända gång till och speciellt inte på min födelsedag. Sen är det i alla fall bara torsdag, och en av min födelsedagsfest på fredag kvar, får väl passa på att uppleva det Brasilianska ghettot i 3 och ett halvt dygn till.


Det ända nya jag fick reda på om familjen var att både pappan och äldsta dottern, som jag också ska dela rum med, har varit utbytesstudenter. Två stycken nu som erbjudit sig att dela rum med mig, det är ju hur gulligt som helst men jag förstår verkligen inte hur man kan tänka sig något sådant. Jag skulle verkligen kunna tänka mig att ta emot en utbytesstudent, men mitt rum är mitt rum. Förhoppningsvis kommer det väl att gå bra, hon har varit utbytesstudent, pratar engelska (vilket jag faktiskt tror är bra för min portugisiska, för jag kommer bara att nyttja det), har rest utanför Brasilien och sett andra delar av världen och verkar ha mycket olika saker för sig. Ska verkligen bli roligt att träffa dem, lika nyfiken varje gång. Än en gång vet jag inte riktigt vad för vändning mitt liv kommer ta, men det är ju det som är själva tjusningen.


Har tagit massa bilder på huset nu i alla fall, som förhoppningsvis kommer upp inom kort. Måste även ta ett kort med hela familjen, kan inte åka härifrån utan att ha ett. Nu ska jag försöka överta datorn och Internet en stund för att sedan gå och lägga mig, och om 3 timmar och 50 minuter (06.08 lokal tid i Sverige) fyller jag 17 år. Det ni! ;) Beijos


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0