15års festen

image70
15 års festen var minst sagt intressant. När vi först kom såg det på håll ut att vara entrén till någon stor gala fest med fotograf och någon som höll upp en lampa (vet ej hur jag ska beskriva, men var nog ngn fotograf grej) mot födelsedagsbarnet och hennes föräldrar iklädda pråliga kläder, omringade av ljus i olika färger. Jag kände mig till en början lite enkelt klädd med min special uppsydda och glänsande röda klänning och sandaler med stora blänkande stenar och blingande örhängen. Det var en stor festlokal med väldigt högt i tak och stora fönster som till en början såg väldigt pampig ut, min första tanke var "Hur mycket kostar det här egentligen?". Men sen märkt jag att stolarna var vanliga plaststolar med heltäckande vita tyg överdrag, haha. Satt till en början bara vid ett bord och pratade och åt småplock (bl.a. friterade räkor och krabbklor, mums). Jag hade totalt tappat min röst, men lyckades prata lite ändå med några tjejer från min skola. Alla (nästan) var 15 förutom jag, och alla vuxna såklart, men det var trevligt ändå. Senare mot kvällen blev det dans, som var en ytterligare ytterst intressant tradition. Alla satte på sig solglasögon i olika färger, lys armband, glittersaker på huvudet och blinkande halsband och dansade först till techno, för att sedan gå över på mer brasiliansk musik, i ett mörkt rum med rök, som tillskillnad från resten av festlokalen var väldigt varmt. Fanns också ett stort bord med massa godis, en stor tårta och sent på kvällen/natten blev det också middag (köttet var lätt det godaste jag ätit hittills, och det låg i någon slags sås, äntligen!).




Kom hem klockan 4 på natten, för att sedan gå upp klockan 8 på morgonen för att följa med Igor och hans familj till stranden. Men som det mesta när det kommer till Brasilianare är ju inte bestämda tider något att lita på. Klockan 8 kom José Luis och väckte mig, okej då, jag går väl upp tänkte jag tjurigt och tog en kall dusch (som alltid är kall). Inte fören omkring klockan 10 blev jag upplockad, kändes ju verkligen nödvändigt att gå upp klockan 8, speciellt när jag bara sovit 4 timmar, men men. Åkte sedan till ett litet hus, som någon släkting fått låna över helgen för att denne jobbar åt regeringen, där vi spenderade dagen. Gick ner till stranden och badade i de stora vågorna, promenerade i vinden och spelade volleyball. Åt god lunch, solade och hängde i hängmattorna. Igors mamma var verkligen jättegullig, helt lekfull och omtänksam.



Måste säga att jag faktiskt förvånas av mig själv då och då, speciellt i söndags, över hur handlingskraftig jag är. Vill jag något kan jag få det, krångligt och många människor involverade funkar det (alltid) på något sätt. Är lite imponerad också, haha. Lyckades på ett himla höger eller vänster fixa mig till köpcentret, och därifrån. Gabriella och Ramon kom även och besökte mig, förhoppningsvis uppskattar dom sina egna liv mer nu! Gabriella var så himla söt - och helt upprörd och chockad, Ramon hade inga ord. Jag kommer ju i och för sig mer eller mindre ihåg mitt första intryck också, men har med tiden vant mig. Åkte sedan tillbaka in till stan och dom släppte av mig på köpcentret där jag mötte upp Tiara, vars familj erbjudit sig att låta mig bo med dem. Vi satt och snackade länge innan bion och hon berättade om sitt hem och sin familj. Jag skulle inte ens få ett eget rum, utan hon erbjöd sig att dela med mig, jag skulle även få en lite plats i hennes garderob och använda hennes badrum och dom skulle skjutsa mig till skolan, bara vi gick upp tidigare så vi hade tid. Allt detta bara för att hennes familj tyckte så synd om mig och ville ändra på min situation, så himla gulligt, jag är rörd. Efter det gick vi i alla fall på bio, har ingen aning om vad filmen heter på original språk, men var i alla fall en gullig, dramatisk och romantisk komedi. I början av filmen förlorade en liten tjej sin mamma i en bilolycka och pappan hade aldrig vart involverad. Var så hemskt när hon vaknade upp på sjukhuset och förstod att mamman var död. Tänk att inte ha någon. Ramon (stackaren) skulle egentligen ha skjutsat tillbaka mig till någon bussterminal där Igors familj skulle plocka upp mig och jag skulle få sova hos dem eftersom min familj, som vanligt och stenhårt vägrade att plocka upp mig, men han lämnade över det på Tiara. När vi börjat åka och jag ringer Igor i bilen är dom i shoppingcentret. Älskar klar kommunikation. Tillslut kom vi i alla fall hem till Igor och jag sov i ett rum tillsammans med yngsta syrran i en hängmatta. Dom bodde litet, men i ett fint område, med ett normalt och möblerat hem. Mamman är verkligen så himla SÖT, klart skönaste brasilianska morsan hittills (dock är dom flesta sköna på sitt sätt, haha). Morgonen efter gick vi upp och delade allihopa på ett badrum, åt yoghurt till frukost och åkte mot Colegío Educator.


Kommentarer
Postat av: Evve

15-årsfesterna är verkligen aaasroliga ! Precis som Prom i Usa, har du varit på någon Debut-fest ännu som ordnas på en klubb ? Om du inte har och får chansen gå, det är nästan ännu häftigare än 15-årsfesten som varje tjej ordnar :)
Haaaare bra! Pusshej

2007-09-06 @ 09:06:23
URL: http://Sueeca.blogg.se
Postat av: Anonym

haha love the party clothes ;) puss

2007-09-13 @ 21:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0