En vecka och sommarlov

Idag fick jag sommarlov och har bott har i en vecka nu. Precis som med det andra bytet blev nagot battre och nagot samre, atmindstonde har jag storre mojligheter nu till att gora nagot bra av det "samre". Jag trivs jattebra, den har familjen har till skillnad fran de andra verkligen gatt in for att jag ar deras dotter och min blonderade 36-ariga mamma ar helt rolig. Har pratat enbart portugisiska med dem i en vecka nu, jag kan mer an vad jag trodde. Det gar riktigt bra, serei fluente em breve!!

1. Andra dagen gick jag, mamman och dottern ut for en prommenad runt lagunen. Har fostatt att det ar 5,3 km runt hela, tar ca. en timme att ga! Mamman var pa bushumor och skulle springa ifran dottern hela tiden som inte riktigt var i form for att ga for tillfallet. Till slut sa dottern att hon skulle satta sig pa plats ifall vi sprang da borjar mamman springa, haha.. Nar vi gar over "en liten bro" sitter den en man dar och mamman borjar skamta med honom om att hennes dotter ocksa vill sitta ner och att hon kan val sitta har med honom. Det var kul i alla fall.

2. Jag har tvattat en del av mina klader for hand trots att det finns tva tvattmaskiner? Mamman skrattar at mig nar jag star dar och plaskar och inte riktigt vet hur man ska gora. Hur har du gjort tidigare da undrar hon? Ja i Sverige har vi tvattmaskiner! Forstar fortfarande inte hur man far ut all tval och tvattmedel ur kladerna nar man bara plaskar lite sadar, vill inte att min hud ska fa konstiga utslag av allt brasilianskt tvattmedel.

3. De 4 sista dagarna blev jag skjutsad till och fran skolan, den idiotiska skoltransporten overgav mig och jag slapp ta bussen pa 40 minuter hem. Antligen nagon som bryr sig om mig, ja eller alltsa, dem har verkligen gatt in for att jag ar deras dotter. Vilket har sina for och nackdelar forstas!

4. Vi ser dem varje dag, de finns overallt - de sma husen som endast bestar av tegel utan fasad. Nu har jag antligen varit inne i ett sant, blev pa nagot satt ganska mycket verkligare. Var mysigt och valdigt enkelt, och det slog mig saklart - det ar verkligen manniskor som lever sahar. Forsta steget var att komma till brasilien och se sant med egna ogon som man knappt sett pa film forut, men genom att stiga in genom dorren fick man ett ytterligare slag i ansiktet. Blev ganska sentimental och ganska ledsen av att sitta och tanka dar inne. Varlden racker inte till alla, overbefolkning och egoism.

5. Har blivit bjuden till Rio av mammans forsta karlek som var i stan over langhelgen. Roligare kille far man leta efter, omojligt att beskriva. Gick ut tillsammans med dem till en restaurang, ytterligare nagra kompisar hakade pa - bl.a. en arkitekt och en med silikonbrost (haha). Sa dar satt jag med ett gang medelalders brasilianare och at grillat kott (och drack ol). Det var ganska roligt. Efterat foljde arkitekten med oss hem for att ge mamman lite tips, det var intressant att se honom rita. Sa bra ska jag ocksa bli!

6. Jag har gatt till kyrkan for andra gangen under min vistelse har, den har gangen till en stor katolsk kyrka - som atmindstone sag ut som en kyrka och var ganska vacker. Okej visst, jag kan acceptera att folk pa riktigt tror pa sant dar men kan samtidigt inte lata bli att se allting valdigt bokstavligt. Ju langre jag var dar och ju mer jag satt och tankte desto sjukare tycker jag att religion ar. Det har uttalandet betyder inte att jag inte tror att det finns nagon mening med livet och att det blir svart nar man dor, utan att ordet jesus och deus(gud) sags for manga ganger av ett gang tanter och farbroder i stora vita lakan ar ganska konstigt.

7. I lordags var det nagot kallat 80´s party, men jag skulle nog hellre ha dopt om det till rock party. Har aldrig satt sana manniskor har forut, visste faktiskt inte att dem existerade. Kollar man pa befolkningen i stort ar alla "normala". Har verkat som om det bara finns en typ, var har alla de har manniskorna hallit hus? Man ser dem inte pa gatorna.

8. Nar jag kom hem i sondags hade en av hundarna atit upp min chanelle bh, maste ju saga att jag var ganska upprord nar jag sag massakern. Nagot som har slappt lite sahar efterat, men saknar den ju saklart. R.I.P.

9. I mandags kvall far jag ett samtal klockan 10 pa kvallen fran en av amerikanerna - Lily, hon och nagra andra ar pa en snabbmatsresturang i narheten for att saga hejda till henne som aker tillbaka till USA morgonen efter. Det hade jag helt glomt bort. Huset ar igenbommat och min mamma ligger och sover. Jag tog mig till sist ut i alla fall for att saga hejda till min kara van. Resten av familjemedlemmarna var val inte sadar jatteglada, men jag var tvungen att saga hejda.

10. Maste bara beratta om en rolig - for mig i alla fall - sak som hande. For det forsta har en av hundarna - den som skaller 24/7(och at upp min bh) nagot konstigt namn, typ "sansan" och vet inte riktigt varfor, men jag tycker bara att det ar komiskt, i alla fall nar min mamma sager det hela tiden. Husan - Isabel, som ar gravid har en bild pa sig sjalv i bara bh och den stora magen som bakgrund pa mobilen. Hon visar mamman som visar mig och innan hon ger tillbaka den sager hon nagot i stil med, visa den dar for "sansan" sa far vi se vad han gor med telefonen. Jag kunde inte sluta garva, bilden, att min mamma sager sa och hundens namn blev bara for mycket.

Nu har jag skrivit en bok igen, hur gick det med manga och korta inlagg? Det kanske helt enkelt inte ar min grej, men nu hade jag ju inte skrivit pa en vecka heller. Ska forsoka uppdatera oftare nu nar jag har SOMMARLOV!!!! Kan inte forsta att det ar nastan december och 30 grader varmt och sommarlov!! Helt ofattbart, men har ar jag och ska passa pa att njuta av varmen sa lange jag har den. Beror val iof pa hur langt den globala uppvarmningen har kommit nar jag kommer hem igen! Snart kommer bilder fran min brasilianska skola - och galna klass som jag sa hejda till idag - blev valdigt sentimental i bilen med tanke pa att det formodligen var sista gangen jag sag skolan. Men inte sista gangen jag sag mina klasskamrater!!

Puss och kram


Kommentarer
Postat av: Kristin

Händelserik och kul vecka. Nice med sommarlov! Skulle sitta fint. Får nöja mig med jullov om några veckor.

2007-11-22 @ 16:49:01
Postat av: apis

bra att du har det bra (som det verkar iaf)! är kraftigt avis. det är kallt regnigt och runt nollan här asså! onize! men om en månad åker jag till thailand så då får väl också jag lite värme! puss pårej!

2007-11-25 @ 21:52:29
URL: http://apis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0