En lång helg

Kom precis hem, har inte varit hemma sedan torsdag morgon. Resa till Caxias med Via Mundo - tva tyskar och en amerikan. Caxias ar en liten stad i sodra delen av delstaten Maranhão, gick pa halloweenfest, solade och badade i poolen och blev intervjuade pa lektioner pa den lokala engelska skolan. Jag och Carly (amerikanen) bodde i ett jattestort fint hus hemma hos henne som agde engelska skolan, tyskarna bodde nagon annan stans. Var en mysig liten resa, cirka 6 timmar med buss. Som tur var fanns det air condition. Var varmare an har i São Luis, men inte ens i narheten av sa varmt som det var i Teresina. Har numera gront har efter att ha badat i poolen alldeles for mycket, sant man far ta.

Eftersom min familj var bortrest sov jag hemma hos Carly lordagen da vi kom hem fran Caxias. Hennes lagenhet och hennes familj ar klockrena. Gick ut pa kvallen, sov till klockan 12 dagen darpa och at lunch pa Auguri (restaurant) med hennes "foraldrar". Fick sedan se en del av São Luis jag inte sett annu, havet ater upp landet och en del av husen som star dar nu kommer "ramla ner i havet" om 10 - 15 ar, laskigt. Dem ar iaf jattegulliga, intresserade av Europa och Sverige och pratar portugisiska sa att man forstar. Fick gratisbiljetter till en teaterforestallning pa kvallen, trots att vi visste att vi inte skulle forsta sadar jattemycket bestamde vi oss for att folja med pa "Os Monólogas da Vagina". Teatern lag i Gamla Stan, kandes precis som Vasa Teatern hemma i Stockholm, forutom att det inte var snostorm nar jag kom ut - och det var pa portugisiaks saklart. Har aldrig hort ordet vagina sa manga ganger i hela mitt liv som jag horde under de har tva timmarna. Ar lite chockad faktiskt, hade vart extremt for att vara Sverige - forestall er da i Brasilien. Svart att forklara eftersom jag forstod mer eller mindre 10% kanske av allt som sades, men var en komisk/realistisk pjas om kvinnors sexualitet, tror jag, haha. Handlade om allt som har med vaginor att gora, trodde inte sant existerade i det har landet. Skulle vilja se den igen nar jag kan portugisiska, om ett bra tag vill saga.

Efter pjasen gick vi pa restaurang, de andra at men jag och Carly delade pa en tallrik med sma "Pastel de carne" (nagon sorts brasiliansk friterad pirog) och drack "suco de acerola" (acerola juice). Fick sjuts hem till min vardfarmor - Antonios mamma dar jag skulle spendera nastkommande natt och aven hela dagen idag. Kollade pa Bad Boys 2 och sov sedan 12 timmar i strack. Eftersom jag blivit "utlast" utan skoluniform och nummret till skoltransporten kunde jag inte ga till skolan. At lunch med farmor, faster och kusin. Kollade sedan pa TV i stort satt hela dagen, forutom nar jag somnade igen pa eftermiddagen och blev vackt precis innan Carlos skulle komma och hamta mig, for "lanchar". Lanche betyder snacks, lanchar ar "att mellanmala". Finns verb for bade att "ata lunch" och "ata mellanmal/fika" i portugisiskan, ganska praktiskt och bra. "Almoçar e lanchar", frukost ar "Café da manhã", manhã betyder morgon.

Imorgon blir det skola igen i alla fall, har som vanligt inte vart dar pa ett bra tag nu - 5 dagar vill saga. Fast den har gangen var det faktiskt inte mitt fel. Har vart en skon och lang helg hemmifran, nar Carlos kom for att hamta mig ville jag nastan inte aka hem. Har kant mig mer valkommen och hemma - hemma hos Carly, farmor, i Caxias an har. Ska nog lagga mig och kolla pa OC nu, puss och godnatt allihopa!

Kommentarer
Postat av: Annelie

Det låteer som om du haft en fin helg med många spännande upplevelser./Puss o Kram

2007-11-06 @ 22:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0