Vecka 33

Måndags morgonen var jag ovanligt nog på bra humör och sa glatt god morgon till alla. Detta beteende kom dock inte att visa sig typiskt for den kommande veckan. Har vart mycket blandade känslor och saker som hänt, och inte hänt. Hade mitt första samtal på Via Mundo om min situation, blev ursinnig för att jag förlorade på fotbollsspel och åkte en himla massa buss. Jag gjorde det, tog bussen helt själv in till stan för att sedan klara det hela vägen ut i förorten dagen efter. Måste säga att min familj var ganska imponerad, även fast dom inte öppnade dörren när jag stod där och plingade på, ensam i mörkret, en lördags kväll mitt ute i ghettot, blond med stor väska och kasse. Fick gå hela vägen tillbaka till busshållplatsen där också en kompis till familjen jobbar på ett litet apotek, kommunicerade på något sätt fram att ingen öppnade så han skjutsade mig glatt till affären, där dom tog emot mig - förvånade och lite misstänksamma. Skulle egentligen ha sovit hos Carly, amerikanen på fredagen men hennes familj "ändrade" planer och gick upp 4:30 på morgonen för att åka till en mycket populär vattenfylld öken som jag verkligen inte kan stava namnet på. Fick sova hos Gabriella istället, det var detta dem fått reda på och verkade ganska grovt upprörda över. Men sen när kan jag förklara saker på portugisiska? Började snacka, åtminstone engelska med dem i bilen och lackade. Gick direkt till mitt rum, åt mitt favorit snacks och kollade på Maranhão dvd´n.

Själva fredagskvällen i sig var å andra sidan helt okej. Det var inte fören vid halv 5 som vi blev hemskjutsade och somnade på direkten, den hemska luftkonditioneringen var äntligen bytt. Fredagen började som sagt med att jag tog bussen in till stan, Gabriella mötte mig vid Mc Donalds och vi promenerade pratandes hem till Carly i hettan. Solen hade nästan försvunnit, men satt vid poolen i alla fall ett tag. Hade ju egentligen planerat att komma dit tidigare, men blir inte alltid som man tänkt sig. Carly har sjöutsikt över horisonten t.o.m. från sitt sovrum, dock är det några andra skyskrapor som skymmer, men på tionde våningen med eget badrum var det ju en syn som man inte klagar över direkt. Hon känner dock sin familj sen innan eftersom äldsta syrran i familjen bodde hos dem ett år som utbytesstudent.

Nu måste jag bara berätta om de absolut mest komiska inslaget på hela den här resan! Senare på kvällen bestämde sig Gabriella och jag för att gå från hemifrån henne till en sushi restaurang vid Lagunen eftersom ingen kunde köra oss. Halvvägs hör vi en kille ropa Bella från en bil, vad nu då tänkte vi och gick mot bilen. Det var Ramon, någon hade ringt honom och sagt - det är två blondiner som är ute och promenerar vid lagunen? och han hade slängt sig in i bilen för att plocka upp oss. Vi garvade seriöst åt det resten av kvällen, visst var det gulligt och visst kan man kanske bli rånad, men det var verkligen sjukt komiskt, också. Väl på sushi stället kom dom vi skulle möta för sent så blev ingen sushi denna gång, satt istället med Fernando, Ramon och en annan amerikan och väntade på Carly. När hon väl anlände, också för sent, åkte vi till en nattklubb i gamla stan. Det var verkligen mysigt, pittoreskt och ganska förfallet på samma gång. Kvällen avslutades på något brasilianskt hamburgeställe, tydligen ganska vanligt, haha.

Lördagsmorgonen var vi tvungna att gå upp vid 9 eftersom vi hade lovat att följa med och shoppa i gamla stan. Trots dom få timmarna med sömn gick det ganska bra, fast vi fick väldigt ont i fötterna. Köpte en klänning och en bikini, hyfsat billigt. Annars är vi ganska upprörda över shoppingen i allmänhet, lägga ut massa (då menar vi inte lite heller) pengar på kläder som man kan hitta på Ohio, eller shoppa på affärer som skulle kunna vara Buttricks - som Gabriella så fint uttryckte det och jag dog av garv.

Förövrigt lärde jag som sagt känna São Luis lokaltrafik den här veckan, tänkte mycket och länge varje bussresa, och åt glass som smakade som smirnoff ice, råkade åka in till Via Mundo fast det inte var någon lektion, fick beundrare i klassen (dom två snyggaste killarna, yay), hade ovanligt kul i skolan, hittade kläder på småaffärerna i ghettot, satt på terrassen och åt mango, hatade modemuppkopplingar, grät några gånger, inte haft en taklampa som fungerar, möblerat om på mitt rum, ätit snabbnudlar för många gånger och visat massa bilder från Sverige. U-länder har sin charm dom också. Peace




Kommentarer
Postat av: T

you're crazy ;D

2007-08-25 @ 13:20:26
Postat av: Filip

*Barreirinhas =)
Jag vill också gå på Chez Moi och på Bondiboca :(
Du verkar ha det bra, sköt om dig.
Hälsa Ramon och Fernando :P

2007-08-25 @ 17:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0